mandag den 19. november 2012

I sæson

Jeg prøver at spise de råvarer, der er i sæson og følge årstiderne. Men hver vinter føles det alligevel lidt uoverskueligt. For jeg savner smagen af solkyssede tomater, søde bær og sprøde ærter. November byder selvfølgelig også på gode sager med et stort udvalg af kål, æbler, pærer og rødbeder. Men jeg mangler inspiration til jordnære aftenretter - jeg er nemlig kørt suppetræt og er ikke til simremad. I morgen ved jeg dog, hvad jeg skal have: Yogagryde. Bare navnet gør mig glad, og konceptet holder: Tøm grøntsagsskuffen i en gryde, fyld op med røde linser, kidneybønner, flåede tomater, ingefær, hvidløg og friske krydderurter. Det er et vinter-luksusmåltid.

+ Aarstidernes måltidskasser er heldigvis et idéparadis at kaste sig over, ligesom blogland også bugner med sunde og lækre opskrifter. Hvad spiser du helst i den kolde tid? Og spiser du efter årstid?

11 kommentarer:

Henriette sagde ...

Jeg har - inspireret af dig - købt samme saftpresser, som du har. Her til aften har jeg for første gang drukket æble/gulerodssaft og appelsin/jordbær/pære/gulerod-saft. Hurra for den, jeg mangler nemlig i den grad vitaminer.

En yogagryde lyder også som en god idé.

Marian N. Larsen sagde ...

Jeg spiser efter årstidens grønt og sæson. På den måde er det både billigst og lækrest at leve øko. Når det er koldt elsker jeg krydrede retter, mad i ovnen (og supper). Jeg er ret vild med indiske retter som f.eks. tikki marsala, tandoori kylling, etc. Bare der er masser af forskellige krydderier, der varmer og giver smag. Chili Con Carne, ovnbagte grøntsager, mormor-mad og kålsalater med æbler eller appelsin. Uhmnnnn... efterårsmaden er altså ganske glimrende i min bog =)

Maria Vanløseblues sagde ...

Jeg spiser også efter hvad årstiden nu tilbyder - lige som Marian skriver, så er det jo billigst at leve økologisk på den måde!
Jeg kan også godt savne bær og solmodne tomater i vinter halvåret, men så er det jo godt at man kan få frosne bær ( selvom det overhovedet ikke er der samme, men alligevel)
Jeg elsker efterårs sæsonen - kål, rodfrugter, danske æbler mmm (-;
Jeg laver rigtig mange salater, både varme og kolde med kål, nødder, grøntsager og frugter - det er nu slet ikke så tosset efter min smag (-;

Yoga gryde - det lyder spændende - den må du lave et indlæg om (-;

God tirsdag til dig
Kh maria

Michelle sagde ...

Jeg er så taknemlig for, at du engang postede yoga-gryden-opskriften, for den redder mig gang på gang.

Jeg prøver at spise efter sæson og får spist en masse rodfrugter, æbler og lidt kål her i efteråret. Det, jeg savner mest, er rarbarber, asparges, ærter og tomater - alt sammen fra min svigermors have.

A + K = ♥ sagde ...

Elsker at spise efter årstid, især tøm-køleskabet supper! Ellers så er jeg for tiden i humør til græskarsuppe, farserede porre, bagte rodfrugter eller svampe/auberginefad som tilbehør til diverse former for kød - og ellers er de sidste efterårsæbler og mandariner i højsæde. Selvom jeg nu også savner de friske jordbær helt vildt <3

- Anne

Svenskofilia sagde ...

Synes efterårssæsonens grønt egner sig perfekt til bunden for en masse ovnbagt eller simre comfort-food. Og så er det også sæsonen for en af mine livretter, løgtærte!

Trine Lykke sagde ...

Jeg tror desværre vi bor uheldigt for kasserne fra årstiderne er aldrig særlig pæne. Af den grund har vi ingen ordning her hjemme, men handler i stedet hvad vi har brug for.
Jeg prøver at købe en grønsag eller frugt om ugen, som ikke er en del af de gængse her hjemme. I sidste uge var det grønkål og i denne er det rødkål. Det giver anledning til masser af nye rette, men uden det er uoverskueligt, for det er trods alt kun en enkelt ting :)

Forresten er jeg svært glad for aarstidernes kogebog, savner du inspiration kan den virkelig anbefales. Fyldt med hverdagsopskrifter på lækker økomad med masser af grønsager, og som ekstra bonus har den sæsonregister...

Deborah sagde ...

jeg skal blankt indrømme, at lige dét er jeg ikke god nok til. Det er ikke altid kræfterne slår til, så hvis jeg får lavet noget nogenlunde sundt hjemmelavet, er jeg glad. Men klart et punkt, jeg gerne vil gøre bedre, hvis jeg finder overskud.

Idag har jeg dog været ret Årstidsbaseret til frokost med denne squashret :-) - med en salat af hvidkål, æbler, nødder og dadler. Iøvrigt er retten meget anbefalelsesværdig, og min veninde var meget begejstret.

Iben sagde ...

Jeg forsøger også at spise efter årstiden, men det er altså lidt en udfordring. Jeg er vild med supper og simreretter, men faktisk også allerede lidt træt af det. I dag har jeg fået en speltsalat med fintsnittet grønkål, mandler, feta, æble, avokado, gulerødder og eddermam bønner. Og ja så lige en oliedressing, jeg biksede sammen. Mums, den var god...

Emma sagde ...

Men... Er sådan en yogagryde ikke simremad?
Jeg kan anbefale ovnbagt hokkaido!

linda; sagde ...

@ jeg er glad for, jeg også kan inspirere nogle af jer med friskpresset juice fra min nye, gode ven saftpresseren:) jeg håber, du bliver glad for din, henriette!

klapsalver og tak for alle jeres gode opskrifter og tips - alt fra speltsalat, squashsalat til løgtærte ryger fluks på madplanen.

@ emma; min yogagryde er ikke simremad;) jeg har nemlig ikke tålmodighed til at lade den stå særlig længe - kun indtil linserne er kogt, og det tager ikke mere end 15 minutter.